25. 7. 2017

Jak jsem si to užil na Mrtvém muži

13. června 2014

ŠUMPERK - KRÁSNÉ - HRABĚŠICE - TRAŤOVKA - ROZC.POD KAMENCEM - ROZC.HVĚZDA - MRTVÝ MUŽ (SKÁLY) - ROZC.MRTVÝ MUŽ - U DOBRÉ NÁLADY - NOVÝ MALÍN - ŠUMPERK



Abych vás hned na počátku vyvedl z možných obav, že jsem homosexuální nekrofil: Mrtvý muž je jedno místo v Jeseníkách, žádná studená mrtvola. To jsem jen poskládal nadpis, který zaujme; tedy alespoň améby, složitější řasy, čtenáře Blesku a diváky TV Nova. Nemusím být přece pořád solidní, že? Věc se má tak: Předloni jsem tady psal o průjezdu kolem Mrtvého muže a taky to, že jde jen o rozcestí kde není nic zajímavého. Následně jsem byl však opraven paní Martou Kainovou, že skutečný Mrtvý muž není na mapách značen a je to něco úplně jiného. Co to tedy je se dočtete v tomto reportu. Vezmu to pokud možno stručně.


Protože jsem vyjížděl z domu poměrně pozdě, v 15:55, dal jsem si předsevzetí nefotit minimálně ke Traťovce, abych se zbytečně nezdržoval. A to se povedlo. Nad přehradou jsem dojel nějakého postaršího kolegu cyklistu, se kterým jsme se dali do řeči a společně vyšlapali až nahoru k Traťovce, kterýžto způsob byl jiný než obvykle a cesta lépe utíkala. U Traťovky točím doprava k dalšímu stoupání. Už tu odbočku znáte ze starších reportů, například z těch na Skřítek nebo na Rabštejn.


Teď však nejedu tam ani tam, ale jinam. Směr měním na rozcestí Hvězda, kde se dávám nezpevněnou lesňačkou. Je to jediná neznačená cesta na Hvězdě a vede mírným sjezdem po kořenech, šutrech a ztvrdlém bahně asi půl kilometru. Popis možná vypadá dramaticky, ale dá se to. Pak se napojuji na jinou cestu, už zpevněnou. Opačným směrem jsem tudy projížděl dříve, ale to ještě povrch tvořilo kamení a hrubý štěrk, na něž jsem nadával jak špaček. Nyní je tahle cesta - a nejen ona - pokryta krásným novým asfaltem. Trochu to sice kazí posyp jemných kamínků klouzajících pod koly, ale po pár deštích snad budou spláchnuty do lesa a zůstane jen čistá vozovka. Opět stoupák, co se táhne citelně přes kilometr. Všímám si dalších nových pasek a krásných výhledů z nich. Hodně efektní scenérie je v místě, odkud se dá po svahu pěšky vylézt až na Kamenec, ale brzy má přijít ještě lepší. 


Aby člověk nepřejel ono místo, je třeba aby věděl, co hledá. A co hledá, to si musí nastudovat doma na satelitních mapách, protože v normálních turistických to nenajde. Mluvím o nenápadné pěšině prudce vzhůru do lesa, kam se sice s kolem vyjet nedá, ale dá se nechat kolo u silnice a vyběhnout po svých. Navzdory tomu, že byl pátek třináctého, se mi podařilo zvládnout navigaci na 100% a úspěšně dolézt až na Mrtvého muže - konečně TOHO Mrtvého muže, o němž mi psala paní Marta. A valím bulvy. Zcela ukryty, neoznačeny a po značení nedostupné, stojí tu na kamenitém svahu dvě chaty a okolo nich vede zábradlím pěšinka ke skále s výhledem tak úžasným, že se vedle něj můžou jít zahrabat i profláknutý Rabštejn nebo Městské skály.


Náááááááááááááááádhera! Byl jsem tím panoramatem bez přehánění uchvácen, protože něco takového se hned tak nevidí. Přede mnou a tak trochu i pode mnou se až k obzoru táhly nižší kopce, louky a hanácké roviny až někam za Olomouc, kde je postupně pohltil opar. Přesto byl rozeznat Šternberk, Litovel a dokonce i katedrála na Svatém kopečku u Olomouce. Udělal jsem si nějaké snímky, kvůli zamračené obloze bohužel ne tak hezké jak by si zasloužily, a doklopýtal zase ke kolu. Sjezdem jsem se dostal k Samotě poblíž Mladoňova, které je také občas značeno jako U dobré nálady.


Zde se již nezdržuji, protože se začíná zvedat vítr. Někde nad N.Malínem mi na kůži dopadla první dešťová kapka, nebo alespoň něco, co se jako kapka hodně snažilo vypadat. Do Šumperka jsem dorazil za slabého mrholení, které však netrvalo dlouho, nebylo skoro cítit a vlastně ani nestálo za řeč.

STATISTIKY
Celkový čas 15:55 - 18:33
Čistý čas jízdy 1:47
Ujetá vzdálenost 33,33 km
Průměrná rychlost 18,6 km/h
Maximální rychlost 54,4 km/h

 Fotoalbum

Žádné komentáře:

Okomentovat