25. 7. 2017

Loučná nad Desnou, Přemyslov a Bukovice

15. srpna 2014

ŠUMPERK - RAPOTÍN - VELKÉ LOSINY - MARŠÍKOV - FILIPOVÁ - LOUČNÁ NAD DESNOU - PŘEMYSLOV - BUKOVICE - VELKÉ LOSINY - RAPOTÍN - ŠUMPERK



Ve čtvrtek se počasí moc nedařilo. Od rána jsme tu měli přeháňky a zataženo, což pro kolo nejsou právě ideální podmínky. Odpoledne se ale objevila trocha času na projížďku a déšť zrovna ustal, tudíž jsem se rozhodl akceptovat riziko možného zmoknutí a vyjel. Pochopitelně opět nebylo možno absolvovat nějakou extra dlouhou trasu a tak jsem se rozhodl pro takový středně nenáročný okruh, který jsem si chtěl dát už dřív. Vytáhl jsem tedy kolo ze sklepa a v 15:11 vyrazil.


Známými a přesto dosud pořádně nepoznanými uličkami Rapotína podél Desné a potoka k Velkým Losinám a na konci Losin doprava k Maršíkovu. Do Loučné se dá samozřejmě jet přímo po hlavní silnici, ale tam je větší provoz, tedy i větší opruz. Kousek za začátkem Maršíkova je u hřbitova křižovatka, kde je na Loučnou potřeba odbočit vlevo.


Nejprve se jede podél polí, načež přibydeme do Filipové, což je vlastně okraj Loučné nad Desnou. Brzy se napojíme na hlavní silnici vedoucí okolo zámeckého parku. Loučenský zámek byl dlouhá léta v dezolátním stavu, ostatně to jsme mohli vidět třeba v reportu z předloňského výjezdu na Dlouhé Stráně, ale nedávno se tu pustili do oprav a vše se v dobré obrací. Zámecká fasáda září novotou a vkusnou, nevtíravou barvou, což si zaslouží velkou pochvalu.


Jednou z opravených částí areálu zámeckého parku je vedle beze sporu krásné Neptunovy kašny také umělá jeskyně. Ne že by vypadala jako jeskyně - čekejte spíš něco jako altán ve tvaru výseče staré obloukové chodby, kde před jedním z oblouků protéká umělý vodopád. Honorace si ve své době takové věci prostě stavěla, byla to móda. Po prohlídce parku jsem pokračoval v jízdě. Kousek za zámkem odbočuji doleva, kudy vede cyklostezka bočními uličkami s minimálním nebo dokonce žádným provozem.


Když nepřehlédnete další odbočku jako jsem to udělal já, dojedete těmito uličkami až ke křižovatce na Přemyslov poblíž areálu strojírenské firmy. Dobrou zprávou je, že na cyklostezku se dá zase brzy napojit a po hlavní silnici tak není nutné jet nijak dlouho. Tak či onak, u fabriky na konci Loučné, v místní části Rejhotice, už musíte najet na silnici a odbočit zde přes trať doleva. Není tu směrová šipka s nápisem "Přemyslov", ale "Nové Losiny", vzdálené 8 km na druhé straně kopce, ale tím se nenechte zmást. Úsek od trati jsem považoval z celé trasy za nejnáročnější a v jistém smyslu tomu tak skutečně je. Naštěstí však jen natolik, aby i začátečník vše v pohodě vyjel.


Přemyslov, to vlastně není klasická vesnice. Jde spíš o pozůstatek vesnice z dob Sudet a nyní zde najdeme už jen samostatně roztroušené domky, mnohé z nich zcela nové. Sezónu tu mají především v zimě, neboť nedaleko nad Přemyslovem stojí moderní lyžařské centrum. Já jsem se však ke sjezdovkám nedostal, protože moje cesta daleko před ní odbočuje doleva na lesní cestu. Stejným směrem vede i modré turistické značení. V první zatáčce po odbočení číhá závora, kterou však není těžké objet nebo obejít. Pak už násteduje stoupání.


Na okraj Bukovic je to podle rozcestníků něco kolem 2 km a moje předchozí obavy z velmi náročného stoupání se nepotvrdily. Občas se sice vyskytne prudký úsek, ale jen krátký a snadno zvládnutelný. Stoupání se střídá s rovinkami a dokonce jedním sjezdem, takže pohodička. Povrch cesty pořád tvoří pěkný asfalt (protože bylo po dešti, nechtěl jsem žádné terény) a jedinou výjimkou je 450 metrů sjezdu od rozcestníku ze silnice přes louky do Bukovic. A pak už jen samá pozitiva a životní jistoty. Nádherná silnice a dlóóóuhý sjezd přes celé Bukovice a část Velkých Losin. Zhruba po 2.5 km sjezdu se dostaneme na křižovatku, kde můžeme jet buď rovně postranní ulicí nebo po hlavní cestě doleva.


Obojí je zajímavé, a protože loni jsem jel rovně, tentokrát jsem zvolil druhou možnost. Překvapil mě počet novostaveb rozesetých podél luk a pastvin po levé straně, zatímco napravo stojí spíše starší, původní zástavba. Vše se stále odehrává ve sjezdu a na něco jako rovinku se dostaneme zase až těsně před velkolosinským kostelem. Zajel jsem se ještě podívat na nově rekonstruovaný prostor před tamními lázněmi. Protože Velké Losiny postrádaly něco, čemu by se dalo říkat náměstí, nedávno tu něco takového vzniklo a celé to nevypadá vůbec špatně. Dokonce přibyla i kašna s vodotryskem. Losiny se vzmáhají a je to poznat - jen tak dál! Propletl jsem se uličkami okolo potoka a projel zámeckým parkem, za nímž se již cesta opět napojila na silnici k Rapotínu. Návratová etapa již byla velmi podobná té na začátku výletu, takže je zbytečné to znova rozepisovat. Stačí juknout do mapy.
Shrnutí vyznívá velmi pozitivně a celé to mohu vyhodnotit jako příjemnou a relativně nenáročnou akci pro každého.

Celkový čas výletu 15:11 - 18:08
Ujetá vzdálenost 44,12 km
Průměrná rychlost 18,9 km/h
Maximální rychlost 57,9 km/h
Čistý čas 2:19
(vše mírně zkreslené faktem, že po zámeckém parku v Loučné jsem se pohyboval pěšky; jízda na kole je tu zakázána)

 Fotoalbum

Žádné komentáře:

Okomentovat