28. 7. 2017

Lupěné, Jestřebí, Rájec

4. prosince 2016 b

ŠUMPERK - DOLNÍ STUDÉNKY - SUDKOV - POSTŘELMOV - POSTŘELMOV/NOVÝ DVŮR - ZÁBŘEH - NEMILSKÝ BAGR - LUPĚNÉ - JESTŘEBÍ - RÁJEC - LEŠTINA - LESNICE - SUDKOV - DOLNÍ STUDÉNKY - ŠUMPERK


Přituhlo. Docela fest. Jeden by neřekl, že se v tom dá ještě jezdit na kole, ale proč by nedalo? Chce to jen pořádně se zavléknout! Já se zavlékl až někdy po půl druhé odpoledne, takže opět nebylo příliš mnoho prostoru pro nějaké velkolepé trasy. Konečných dvaačtyřicet a půl kiláčku není ani tak k zahození.

Vyrážím bez zbytečné navigační tvořivosti klasicky na Dolní Studénky k Postřelmovu. Maje pod zadkem mtb říkám si, že do Zábřeha pojedu kolem "pískáče" po hrázích, kde díky mrazu snad nebude bahno. Jenže bahno bylo. Hned u Nového dvora tedy otírám kolo a aspoň provizorně i sebe. Vždyť ještě doma mi pak z bundy odpadávaly částečky postřelmovské cyklostezky. Pokračuji na Zábřeh. V Zábřehu se nezdržuji, pouze projíždím. Bohužel jsem v pravý čas zapomněl, že chci jet okolo lomu a řeky. Věc mi dochází až na silnici k Nemili. Pozdě.


Jako útěchu beru, že ten úsek od lomu k nemilskému bagru jsem už letos jel a pokud k bagru odbočím podjezdem pod tratí, napojím se pěkně na začátek neznámé části, kterou hlavně mám v úmyslu poznat. Lávkou přes Moravskou Sázavu přejíždím k bíle ojíněné louce. Na druhé straně louky se nořím do stromoví. Veden modrými zančkami pokračuji nezpevněnou lesňačkou. Cesta v podstatě během první půle stoupá do kopce a v půli druhé z něj zase klesá. Výhledy nic moc. Něco vidět je, ovšem pouze díky opadanému listí mezi holými větvemi na stromech. Na jaře či v létě neuvidíte pravděpodobně ani ň. Před příjezdem do obce Lupěné číhá drobný zádrhel. Tam, kde pokračuje cesta, stojí cedule se zákazem vjezdu na soukromý pozemek. Dolů tedy nutno sestoupit sice krátkou, leč prudkou a nepříjemnou strouhou. Asi by se dala s opatrností sjet, jenže v zimě, kdy všechno klouže a člověk těžko tuší co se skrývá pod vrstvou napadaného listí, velí opatrnost raději sesednout a těch pár metrů kolo snést. Vítá mě plot, dřevěná bouda a štěkot psa kdesi za rohem. Lupěné nikdy nepůsobilo dvakrát výstavně. V těchto dnech zde ovšem opravují silnici a dojem je vyloženě špatný. Nová silnice je však potřeba. Nahoře nad dědinou vede až na Dolní Bušínov nádherná asfaltka a ten lupěnský tankodrom s ní nepříjemně kontrastoval. Na křižovatce nejedu k Bušínovu, nýbrž točím vlevo. Po nějakých dvou kilometrech stoupání po stejně hnusné silnici, jaká vedla kdysi Lupěným, přijíždím do Jestřebí.


Tady bude nejdůležitější správně trefit odbočku ke hřbitovu, za nímž by se měla nalézat lesní cesta pro další etapu. Podařilo se. Okolo sice stojí domy, ale to, po čem jedu, se nedá popsat tak úplně jako silnice. Ona to asi silnice je, jenomže v hodně bídném stavu. Překvapuje mě přechod od normálních zděných domků k montovaným stavbám pokrytých plechem. Nejspíš by nemusely vypadat tak ošklivě, kdyby tam místo plechu bylo cokoliv jiného. Přijíždím ke hřbitovu a cesta, již nezpevněná, se svažuje dolů do lesa. Je to sešup, občas bylo bláto před zamrznutím rozježděno a musím balancovat v "kolejích", ale není to tak hrozné jak se z mého popisu může zdát. Po chvilce drkotání se dostávám nad malou přehradu u Rájce. Pod hrází přehrady se ještě nachází poldr a pak následují první domky. V téhle části Rájce jsem ještě nikdy nebyl. Nicméně jsem potěšen jak napravením tohoto nedostatku, tak i parádním sešupem, kterým budu pokračovat. Níže jedu čímsi, co by se dalo nazvat návsí. Za zmínku zde stojí prastaře vyhlížející smírčí kříž a vysoká zvonice ve stromoví mezi dvěma souběžnými cestami. Pak se už napojuji na obecně známější hlavní silnici Rájcem. Před výstavbou obchvatu se jezdilo od Zábřeha na Olomouc právě tudy, takže ji zná skoro každý. Já to vzal nikoliv po hlavní, nýbrž naproti směrem k Leštině. To už je poměrně obehraná písnička a ani závěrečná etapa z Leštiny domů do Šumperka nedoznala významnějších změn. Nebudu ji tedy více popisovat. Dorazil jsem před čtvrtou hodinou, to už se začínalo pomalu stmívat. Vyjížďka byla příjemná, byť v závěru byl určitý výpadek a s ním spojená únava poznat.

STATISTIKY
Ujeto 42,56 km
Čistý čas 2:06
Průměr 20,26 km/h

 Fotoalbum

Žádné komentáře:

Okomentovat