28. 7. 2017

Na Severomoravskou chatu přes Moravský Karlov

10. dubna 2017 b

ŠUMPERK - BLUDOVEČEK - BLUDOV - BOHUTÍN - KLÁŠTEREC - ZBOROV - HORNÍ STUDÉNKY - ŠTÍTY - HEROLTICE - MLÝNICKÝ DVŮR - MLÝNICE - BÍLÁ VODA - MORAVSKÝ KARLOV - KAPLE NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE - SEVEROMORAVSKÁ CHATA - KALASOVA LOV. CHATA - VYSOKÝ POTOK - MALÁ MORAVA - VLASKÉ - HANUŠOVICE - KOPŘIVNÁ - LUŽNÁ - BRATRUŠOV - ŠUMPERK



Vyrážím ještě za relativně chladného rána okolo čtvrt na deset. Abych se dostal přes kopce, přesněji do údolí řeky Březné, vybírám si "zborovskou" variantu. Vede přes Bohutín a pak vzhůru na Zborov a Horní Studénky, odkud se do údolí dostanu příjemným sešupem. Při plánování jsem si říkal, že nepojedu přes Štíty, jenomže síla zvyku je sviňa.


Tak nějak sama mě navedla do Štítů a když mi to došlo, už se mi nechtělo vracet. Šlapu tedy dál k Herolticím. Mezi Herolticemi a Mlýnickým Dvorem číhá nepříjemnost v podobě rozmlácené cesty, kde je nutné kličkovat mezi dírami a občas volit mezi dírou nebo bahnem. Buď jak buď, v Mlýnickém Dvoře už je situace opět dobrá a boční silnička vedoucí Mlýnicí do Červené Vody (přesněji zdejší části Bílá Voda), lemovaná dřevěnými či prostě jen pěknými domky, člověku dodá chuť šlapat dál. V Červené Vodě je potřeba sjet z hlavní silnice doprava k Moravskému Karlovu. Pozvolna zde začíná stoupání, které si od tohoto okamžiku budu užívat prakticky až na nejvyšší bod celé vyjížďky. Známou silničkou jedu kolem kostela až na křižovatku, kde jsem dosud vždy odbočoval doprava k Písařovu. Dnes to beru doleva. Zástavba rychle řídne a od rybníčků po pravici vylétá nádherný čáp černý. Poslední karlovskou budovou je samostatně stojící malý domek s kamennou přístavbou.


Za ním se tyčí cedule zákazu vjezdu, ovšem předpokládám, že cyklistu odtud nikdo nevyhodí. Velmi dobrou zprávou je stav silnice. Před lety byla opravena a povrch má teď mnohem lepší, než spousta frekventovanějších komunikací. Trasa z tohoto bodu až ke kapli Nejsvětější Trojice v nadmořské výšce skoro 900 m měří po silničce něco málo přes sedm kilometrů. Bočními štěrkovými cestami to lze v případě zájmu a použití horského kola přibližně o 1,5 km zkrátit. Já se budu držet asfaltu. Čekal jsem opruz, ovšem překvapení bylo v tomto směru příjemné. Příroda skýtá různá malebná zákoutí, střídá se les s pasekami. Výhledů moc není, ale pár pohledů na protější svah Boudy za povšimnutí stojí. Během výstupu přejíždím několik můstků. Potok (zárodek říčky Březné) bublá tu po levé, tam zas po pravé straně. Podél silničky dokonce stojí pár přístřešků a zvídavější turisty potěší informační cedule přírodního parku Jeřáb. Najdete ji při serpentinách zhruba v půlce výstupu. Poslední část před kaplí vede listnatým, řekl bych bukovým porostem. No a u kaple už mám prakticky vyhráno. Celý ten kopec nebyl zdaleka tak hrozný jak jsem čekal.


Sjíždím k Severomoravské chatě (Severce) a doufám, že budou mít třeba otevřeno. Otevřeno neměli. Před restaurací (u vchodu přibyl nový přístavek se stříškou) sedí nějaký postarší cyklista a cucá lahváče. "Je zavřeno, ale majitel mě viděl a dal mi pivo. Teď je kdesi vzadu v té boudě", hlásí. Nahánět majitele se mi nechce, tak se loučím a točím nazpět k silnici, kudy se spouštím k Vysokému Potoku. I tady je asfaltka v dobrém stavu, byť pro časté zatáčky je vhodné kolo moc nerozjíždět. A taky kvůli vlhkosti. Na pár místech ještě v příkopech taje sníh. Těsně nad Vys.Potokem se situace ohledně vozovky dramaticky mění. Hladký povrch skokově přechází v rozflákaný tankodrom, který mému kolu nedělá dobře. Obcí jedu horní částí vlevo, okolo kapličky. Tudy se dostávám do Malé Moravy. Teď už to bude pohodička, pěkně po rovné silnici dolů až do Hanušovic, říkám si. Prognóza se však plní jen částečně, protože asfalt je po zimě u krajů vymletý a děravý, navíc fouká protivítr. Čas od času tedy musím i z kopce přišlápnout, jindy zase brzdit, abych se přes výtluky neudrncal k smrti. V Hanušovicích jsem už hodně unavený. Letos jsem toho ještě moc nenajezdil a na formě je to znát. Pálí mě zadek a nohám dochází síla. Závěrečný výstup přes Kopřivnou na Lužnou jsem vyloženě protrpěl. Sjezd dolů na druhou stranu už byl o poznání příjemnější. Domů dorážím přesně čtyři hodiny od startu.

STATISTIKY
Ujeto 70,65 km
Čistý čas 3:29
Průměr 20,12 km/h
Maximum 51,63 km/h

 Fotoalbum

Žádné komentáře:

Okomentovat