24. 7. 2017

Okruh přes Jedlí

2. dubna 2014

ŠUMPERK - BLUDOV - BOHUTÍN - KLÁŠTEREC - ZBOROV - HORNÍ STUDÉNKY - JEDLÍ - SVÉBOHOV - ROVENSKO - POSTŘELMŮVEK - CHROMEČ -BLUDOV, LÁZNĚ - BLUDOV - ŠUMPERK

V úterý, špatně vyspaný po noční směně, ale zato navnaděn pěkným počasím, vyrazil jsem na další špekyspalující cyklovýlet. Tedy nebylo to zase tak dlouhé ani náročné, aby výraz špekyspalující obstál na 100%, ale stejně se po trase našlo několik solidních kopců, které to slovo minimálně připouští.

Popis dnes vezmu trochu stručněji, což bude nejspíš záživnější než moje obsáhlé kydy. Tak tedy:
Z města kolem Koruny, po Bludovské ulici a cyklostezce na Bludoveček a pak sjezdem do Bludova. Za kostelem doprava, kolem Vlčího dolu kopec nahoru nad Bohutín a následně sešup Bohutínem dolů do údolí. Hned za mostem přes Moravu doprava na stezku vedoucí nejprve podél řeky a posléze polem do Klášterce, kde je křižovatka silnic ve směrech Bludov/Olšany/Zborov.

Volím tu na Zborov, což je odbočka na vedlejší silnici a až na konec Klášterce drkotačka po kočičích hlavách. Pak se zase objeví asfalt a započne nejnáročnější úsek výjezdu, tedy zdolání krpálu ke Zborovu. Nejprve lesem a potom vesnicí, kde stoupání pokračuje. Do Horních Studének je to taková houpačka, ve Studénkách samotných pak ještě čeká kratší stoupák kolem kravína. Za kravínem, který stojí prakticky na vrcholu hřebene, padá asfaltka do Štítů. Zajímavější je ale odbočka na polňačku kolem pastvin doleva, kudy je to - jak praví rozcestník - asi 6 km do Jedlí. Asfalt je tam sice taky, jenomže hodně rozbitý, takže na favoritce sem rozhodně nejezděte.

Opět šlapání do kopce, ale už jen asi 800 m. Pak dojedeme k místu s velmi pěknými výhledy přes louky k severu. Kdo se nechce kochat, pokračuje stále vpřed. Už vesměs pohodlně, chvíli po rovince a pak solidním sjezdem do Jedlí. Sjezd vede vesměs poli a do Jedlí přijedeme okolo tamního JZD, již od pohledu v neutěšeném stavu. Jedlí je vesnice sice relativně zapadlá, ale příjemná a upravená. Kolem ní se po svazích rozprostírají hlavně louky a pastviny, lesy najdeme spíš o něco dál od obce.

Mírně si zajíždím ke kostelu a pak se napojuji opět na hlavní silnici ve směru na Svébohov. Na konci Svébohova rozhoduji udělat změnu a vyměnit asfalt za lesní a polní cesty, kudy doufám dojet do Postřelmůvku. Za Svébohovem chvíli do kopce po štěrku ke kříži s Ježíšem, který vypadá spíš jako ten z městečka South Park, a pak dolů lesem a poli.

Bohužel, povedlo se mi minout potřebnou odbočku na Postřelmůvek a vinou tohoto omylu ocitám se po dalším drkotání na okraji Rovenska. No nic, nejde o žádnou tragédii. Na křižovatce v Rovensku odbočuji doleva a přes kopec jsem v Postřelmůvku cobydup. Ne však na dlouho. Pod hřbitovem točím doprava na cyklostezku kolem Hraničního mlýna a polňačkou (ztvrdlá, uježděná hlína) dojíždím do Chromče, konkrétkě opět k tamnímu hřbitovu. Přes Chromeč na silnici Bludov/Šumperk a po ní směrem k domovu.

Dělám si ještě krátkou zastávku v areálu bludovských lázní. Po prohlídne se přesunuji bočními uličkami Bludova tak daleko jak jen to jde, a pak to opět jistí hlavní silnice. Zde už není co řešit, stačí projet kolem zámku a vystoupat na "Bluďák" ke kapličce. Pro milovníky kochání se rozhledy to bude znamenat další zastávku, protože zdejší výhled na údolí Desné, Šumperk a široké panorama Jeseníků je skutečně krásné. Pak už zbývá nasednout a třeba i bez jediného šlápnutí se svézt až na okraj Šumperka.

STATISTIKY
Celkový čas 15:14 - 18:20
Čistý čas jízdy 2:24
Vzdálenost 39,4 km (podle mapy 40,1 km)